Hur man skriver ett bra CV


Att leta jobb i London ar lite annorlunda an i Sverige, det ar hardare men samtidigt sa finns det mer jobb. Har tankte jag ta upp hur man skriver ett bra CV.

I ett CV sa maste du salja dig sjalv, du ska skryta och du ska visa dina kvaliteer. Svenskar ar ofta ganska sa forsiktiga eftersom det inte uppskattas att veta vad man kan i Sverige, utan man ska vara lite av en medelmatta. Men sa ar det inte har, man maste vaga visa att man tror pa sig sjalv och ingen kommer se ens kunskaper och talager om man inte ar tydlig om det.

Uppbygnad- Sahar ska ett CV se ut

Personliga detaljer

Personliga detaljer sa som namn, fodelsedatum, alder, nationalitet, address, email och telefonnummer. Inga andra detaljer an namn och nummer eller email ar egentligen nodvandiga men manga av dessa detaljer kan vara bra att ha med.

Fodelsedatum och alder kan vara bra att ha med da man ar ung, ung arbetskraft uppskattas sa darfor bor man skriva bade fodelsedatum och alder, inte alla ar sa bra pa att rakna.

Nationalitet ar jattebra om man ar svensk, inte for att vi svenskar har sa bra ryckte som sa manga svenskar verkar tro, men for att Sverige ar med i EU och vi da automatiskt har ratt att bo och jobba i UK vilket gor det lattare for foretagen.

Foto ska INTE vara med som man ofta gor i Sverige eftersom arbetsgivaren da kan fa for sig att man forsoker salja sitt utseende.

Profile

Efter dina kontaktuppgifter etc sa bor du gora en ‘Profile’  dar du i tre meningar berattar vad du gor (arbets och karriarmassigt), vad du har for framtidsplaner i karriaren och vad dina basta kvaliteer ar. Detta statement ska vara relevant for jobbet du soker och din rubrik ska heta ‘Profile’. Undvik att anvanda ordet ‘Jag/ I’ har utan presentera dig sjalv som en produkt.

Arbetslivserfarenhet

Nu ska du skriva vad du har jobbat med. Borja med ditt senaste jobb och hogst upp skriver du vilken din arbetstitel var/ ar, foretag och nar du jobbat dar. Du behover inte ange exakt datum och har du hal i ditt CV dar du varit arbetslos sa kan du t.o.m. noja dig att skriva vilka ar du jobbat dar, vill de ha mer detaljer sa fragar dom.

Om du ar kvar pa den har arbetsplatsen nu sa skriver man MM/YYYY (May 2007)- Present.

Nedanfor det sa skriver du en lista pa saker du har astadkommit under din tid i den har positionen. Detta ska INTE vara en arbetsbeskrivning. Sa har du jobbat med customer service pa telefon sa skriver du inte att du ‘Answer the phone and speak to customers’ utan du skriver att du ‘Provided excellent customer service to people enquiring on the phone’ t.ex. Du maste visa vad du har gjort, inte vad du SKULLE ha gjort.

Ju mer konkreta saker du har gjort som du kan ta med dessda battre. Om du fatt utmarkelser t.ex. eller om du har haft att gora med en viktig klient sa ska det namnas har och VAD du har gjort saklart. Jag skulle kunna skriva en lista pa 150 saker som jag har gjort pa mitt foretag, men du valjer ut de saker som ar relevanta for jobbet du soker.

Nar du ar klar med ditt senaste jobb sa gor du lika dant med jobbet innan det, anda tills du har fatt ihop till 3 ars arbetshistoria eller sa lange du har arbetat om du inte har arbetat sa lange.

Viktigt att tanka pa ar att du kommer veta en del om jobbet, du kommer veta en del av vad foretaget soker, sa du maste ha med exempel pa hur du har erfarenhet av det. Om de soker nagon med bra teamworking skills sa kan du beratta att du har jobbat i ett team med 12 personer och ni har levererat bra customer service tillsammans (konkreta saker till vilka foretag), det racker inte med att skriva att man ar bra pa team working. Vem som helst kan ju saga det.

Education

Nar du ar klar med din work history sa gor du liknande med din utbildning. Du behover bara skriva din hogsta utbildning, sa strunta i gymnasiet om du gatt pa uni etc. Du gor liknande som med din arbetshistoria har och skriver vad du studerade, hur lange, var och vad du astadkom. Ta aven med relevanta detaljer om saker du var engagerade i runt dina studier, olika foreningar etc.

Pladdra inte pa for mycket om din utbildning, det ska vara kort och latt att skumma igenom.

Additional Education and Qualifications

Om du har gatt nagra extra kurser utanfor din utbildning, om du fatt nagon extra kvalifikation igenom jobbet sa kan du lista det har.

IT skills

En lista pa vilka program du kan anvanda gor du har. Ska du jobba som PA pa en bank sa behover du inte skriva att du kan Paint, men Excel, Word och Access kan vara jattebra att ha. Bara det relevanta helt enkelt. Ar du ‘IT professional’ dar du kanske har 150 olika skills som spelar roll sa skriver du ner det pa en annan sida och refererar till den har.

Additional skills

Kan du nagot som inte ar med annars i CV:t? Sprak t.ex. ar bra att skriva har och da ska du aven skriva ut nivan. Jag brukar pa kuls skull skriva ut att jag har jagarexamen och ett PADI, det ar ju aldrig relevant men det har lett till manga roliga diskussioner och folk kommer defenitivt ihag mig!

Saker sa som korkort skriver du ocksa in har. Har du inte korkort sa skriver du inte det.

Additional details

Har kan man fylla i med bra saker som om man ar icke rokare etc. Saker som faller till ens fordel. Man kan aven skriva ut sin civilstatus om man vill. Men bara om det ar till ens fordel!

Like it or not, men sahar fungerar fordommarna mellan man och kvinnor i den har situationen:

Kvinnor- Singelkvinnor ar att foredra eftersom de fokuserar battre pa jobbet och ar langre ifran upptagna kvinnor att skaffa barn och forsvinna fran jobbet ett tag. Sa ar du singel sa ska du skriva det. Faktum ar att har sa raknas man som singel tills man ar gift, sa aven om man har pojkvan sa ljuger man inte.

Man- Man ska garna ha familj, barn och hund. De anses som mer seriosa an singelkillar och kommer mindre troligt in till jobbet bakis etc. Sa ar man gift ska man skriva det, men aven om man har flickvan sa kan man gott skriva att man ar ‘in a  relationship’

Om ens civilstatus inte ar till ens fordel sa namner man den inte.

Ovrigt

- Kom ihag att ditt CV ska vara latt att lasa. Gor inte langa meningar och se till att hall din Engelska pa en bra nivan, gor den inte for komplicerad for da kan det bli missforstand ang. ‘fina ord’.

- Kom ihag att det finns tva personer som ditt CV ska lasas av, den du ska anstallas av och den som gar igenom CV:n for att hitta de basta att ta pa intervju.

Det forsta steget kan vara att arbetsgivaren har en assistent som tittar igenom ditt CV. Assistenten far da en lista med skills och erfarenheter som eftersoks, sa det kravs att det tydligt svart pa vitt framgar att du har dom skillsen och erfarenheterna. Den har personen kommer titta pa ditt CV i ca 30 sekunder innan den gar till ‘ga vidare’- hogen eller till sopkorgen, forstar du nu varfor du ska vara kortfattad och tydlig?

Det andra steget ar att din blivande arbetsgivare ska se pa CV:t sa det ar har djupet maste synas.

- I ett CV sa ar det viktigt att det framgar att du har allt som kravs, men har du det dar lilla extra som du tror kan vara bra for jobbet sa ska det saklart synas med, det ar det lilla extra som kan ge dig jobbet.

- Nar man soker jobb sa kommer man soka en massa jobb, sa manga att man inte har tid att skriva ett CV per jobb. Mitt trick har ar att jag brukar fundera pa vilken sorts jobb jag soker och gora CV:n darefter som latt kan andras. Senast jag sokte jobb sa sokte jag jobb som account manager och projektledare sa jag hade tre olika CV:n

1. Ett rent projektledar cv dar jag visade pa mina PL skills, projekt jag lett och mina skills som en projektledare.

2. Ett rent account manager cv dar jag visar mina AM skills och listar klienter jag jobbat med.

3. Ett blandat CV som visar pa bade mina AM och PL skills.

Sen var det valdigt latt att ga in och andra detaljer nar det skulle ivag till ett foretag. Pa detta vis sparar man en massa tid.

- Generellt ska du halla ditt CV i ett enkelt format. Ingen headline som heter CV, ingen ‘rolig’ text, ingen STOR text. Arial, 10p, fetstil pa rubriker. Det racker.

41 thoughts on “Hur man skriver ett bra CV

  1. Tack för ett jätte bra inlägg Stina! Du tar upp många väldigt bra saker. Däremot så håller jag inte med om att varken ålder eller nationalitet ska stå med på CVn. Det är sådant man kan bli disskrimenerad för och sådant som en employment agency plockar bort innan dom skickar den vidare till företag. Icke rökare och civiltillstånd är andra saker som jag absolut tycker man ska utelämna, även om man tror det kan vara till ens fördel.

    Annars, ett topinlägg!

    kram

  2. Bra att det uppskattas, dock haller jag inte med dig.

    Jag gick en valdigt bra (och hogt respekterad) jobbsokar kurs nar jag blev made redundant fran Teletext och jag fick dessa tips fran experter. Men som sagt var ar det bara om detaljerna ar tills ens fordel som de ska vara med.

    Jag har tagit med alla ovannamnda detaljer da jag tidigare sokt jobb och aldrig varit med om att nagon tagit bort eller bett mig ta bort dom eller att det varit negativt. Sen att rekryterare tar bort dom ar en annan sak, men det har med lagen att gora. Dock ar det bra for att rekryteraren ska bli intresserad och dessutom sa ar det ju ofta man inte soker jobb igenom en rekryterare.

    Vad galler nationalitet, alder och icke rokare sa har jag aven manga ggr fatt veta att det ar en bra sak nar jag sokt jobb.

    Varfor ska man utelamna saker som ar till ens fordel? Ju mer fordelar du har dessda battre!

    Vad galler nationalitet sa tycker jag det ar valdfigt viktigt. Nar man skriver ett CV pa engelska som inte ar perfekt (vilket ar helt OK) sa kan en arbetsgivare fa for sig att man ar utlanning (ratt) och da ar det valdigt bra att veta att man ar en ‘bra utlanning’ som far jobba lagligt och inte kommer forsvinna om 6 manader pga att man inte har arbetstillstand.

    • Darför att dom kanske inte är till din fördel. Man kan tro att det är det men så behöver det inte vara. Din framtida chef kanske är en working mum och gillar att man har barn och man. kan ses som mer “responsible”.

      Din framtida chef kanske är rökare och kan bli offended av att som en icke rökare tycker det är så bra att inte vara det och sätta på CVn

      Åt andra sidan så kan det gå precis åt andra hållet som du beskriver det, men det behöver inte vara så.

      En CV ska innehålla vad du kan göra och har gjort. Andra intressanta saker som du vill berätta kan göras på intervju.

      Det är inte ok att skicka en CV som inte är perfekt, med stav och gramatiska fel. Man ska se till att den är felfri från början. Nationaliteten är verkligen det som kan försöra för dig och en arbetsgivare som inte anställer någon pga att dom inte är engelsk kan bli stämd. Därför vill dom flesta att du inte skriver sådana saker på en CV.

      Du kan få tag på en arbetsgivare som haft svenskar som stuckit hem lagom till julen (“family emergencies”) för att aldrig komma tillbaka. (Händer ganska ofta) Dom kommer säkerligen aldrig intervjua en person igen som har Nationality: Swedish på Cvn. Min fd chef hade en gäng polacker som stal från henne så hon intervjuade aldrig någon igen som hon visste var polsk. Rasistiskt? Ja visst, men sådant händer ofta.

      Att du inte blivit diskriminerad mot är antagligen för att din tidigare erfarenhet pratat för sig själv, men sedan antar jag att du inte fått vartenda jobb du sökt så du kanske inte vet om din CV åkt i soptunnan för någon av dessa anledningar.

      Sedan ska jag avsluta med att säga att alla har olika ideer om CVn och vad en arbetsgivare gillar kan en annan hata. Jag håller med dig om att en CV ska vara skriven i 3e person, men det gör inte Anna och hennes opinion är väldigt viktig för det är hennes jobb att anställa folk. Dom intervjuade en rekryterare på This Morning för ett tag sedan som tyckte man skulle ha foto på CVn så kommer en CV utan foto till dom så kanske den åker i soptunnan också.

      Jag har också gått en CV skrivar kurs och detta är vad jag lärt mig från den.

      • Varje situation maste vagas individuellt, men jag sager bara att man ska ta med saker som ar till ens fordel.

        Ar du 23 ar ock soker jobb sa ska du ta med din alder, du ar ett blank canvass och det uppskattas.

        Nar du ska soka jobb kan jag forsta att du inte tar med din alder eftersom du tog din examen alldeles nyligen, sa dar ar det battre att de far traffa dig och forsta vilken trevlig manniska du ar innan de vet din alder.

        Vad galler nationaliteter sa fungerar det inte pa det viset, ska man diskrimineras sa ar det ju battre att man gor det pa CV:t i sa fall, for om arbetsgivaren ar en san polackrasist t.ex. sa kommer arbetsgivaren inse att du ar fran Polen i intervjun etc.

        Nar jag sager att det ar OK att ett cv inte ar perfekt sa menar jag inte att man ska ha stavfel eller grammatiska fel i det, men det ar OK om det inte ar ‘queens english’. Man kan latt marka att det ar en invandrare pa spraket utan att det ar nagra direkta fel.

        Ditt argument ang. rokare ar bara lojligt, ska man diskutera sa sa kanske man inte ska namna vilka foretag man jobbat pa i fall att arbetsgivaren haft nagot otalt med nagot av dom… Titta pa statistiken sa far du se vad som foredras, rokare eller icke rokare.

        Pa en anstallningsvintervju i hostas pa mitt nuvarande jobb, sa sa min nuvarande chef ‘I can see you ar not a smoker, that’s good because we don’t need more of those!’ Hon ar sjalv rokare… Och fransk!

        Jag vet att jag kan det har med att soka jobb och jag skulle inte sitta har och lara ut det om jag inte kunde min sak. Jag ar inte en san som sitter och forelaser om omraden jag inte har koll pa, finns t.ex. ingen poang for mig att forelasa om politik annat an personliga asikter.

        Dock kan jag soka jobb, varenda manniska som tittar pa mitt cv brukar bli imponerad, det finns t.o.m. folk som tycker jag borde ge mig in i consultancy business for hur man soker jobb, seriosgt alltsa.

        Rekryterare brukar alltid vara valdigt imponerade och lika sa foretag, men viktigast av allt sa far jag jobb, i overflod. Jag vet att jag later stor pa mig, men jag vet ocksa att jag kan det har.

        Visst ska du soka jobb pa ett satt du ar bekvam pa, men nar jag sager till mina lasare vad som verkligen fungerar sa ar det precis det jag skrivit i mitt inlagg. Och det ar jag ett levande bevis pa, for fa lyckas fa sa manga jobb sa snabbt som jag far.

        • Stina, jag tvivlar inte ett dugg på att din CV är jätte bra, och jag har redan sagt att dina tips är bra, men jag gillar inte att du säger att min kommentar angående rökning är löjligt för jag tycker att jag har rätt att säga och tycka det, precis som du tycker motsattsen. Allt jag säger är att kan det vara på ena sättet så kan det vara på det andra med.

          Att var ung är inte alltid bra det heller för det kan ses som om man inte har erfarenhet eller kan ta ansvar.

          Det finns tusentals tips på hur man skriver en CV och allt jag sa är att jag inte höll med dig på några punkter så jag hoppas verkligen inte att du tog illa upp för det!

          We have to agree to disagree helt enkelt! ;)

          • Jag tar inte illa upp det ar inte det den har diskussinen handlar om, det handlar om att jag vill att mina lasare ska fa veta vad som ar effektivt och inte.

            Ungdom ar jattebra sa lange man kan visa att man har erfarenheten, skriver du ut en hog alder och inte har erfarenheten sa ar det ju inte alls en benefit. Men ung och bra erfarenhet ar det basta du kan komma med.

  3. TACK STINA TACK FÖR DETTA INLÄGG! behövde de så mkt, inte ja som ställde frågan men tack tack tackkkk för utförligt svar, youre the best! kram på dig

  4. men jag undrar, jag har bara jobbat med skådespeleri o ett cafe i tre dagar…. (hade inge kontrakt men ja skrev upp mig i ngn bok sen hörde de aldrig av sig mer)

    så min fråga, ska jag skriva att jag har jobbat som skådespelerska (teater) i ett o halvt år, för ja har fått skattepapper o har tjänat pengar på det, gjorde även ett informationsjobb typ reklamfilm ska jag skriva detta i arbete?

    o kan jag nämna att jag har cafe vana?

    /linda igen

  5. Linda, kul att du uppskattar mitt inlagg. Sjalvklart ska du ta med den arbetserfarenhet du har, du verkar ha valdigt bra erfarenhet och kanska ska fundera pa att soka annat an cafe jobb? Vill du anda gora det sa ska det helt klart sta med i ditt CV.

    For butiksjobb sa kan du titta pa inretail.co.uk

    Lycka till!

  6. Ett bra inlägg Stina! Dock håller jag inte med om att en CV ska vara i tredje person, har faktiskt aldrig anställt en person som skrivit så.

    Civilstånd och sådant är jag inte intresserad av på en CV heller, och absolut inte information som om någon är ickerökare eller liknande.

    Usch, snart är det dags att rekrytera igen… tiden går för fort!

    Kram

    • Dock forstar jag inte riktigt… Att du personligen inte bryr dig om saker sa som rokning och civilstand etc ar ju en jattebra sak, men om det ar saker som ar till ens fordel, hur skadar det?

      Man maste inse att folk kan haka upp sig pa en massa olika saker och nar en arbetsgivare far in tva liknande CV:n och bara ett kan ga vidare och man kan visa pa att man ar icke rokare t.ex. sa forstar jag inte heller varfor man inte ska ta med det. Speciellt som manga arbetsgivare tycker att rokare ar ett besvar da mycket av arbetstiden kan ga at till att ta rokpauser.

      I mitt jobb sa ar inte rokning ett storre problem da jag kan ta raster nar jag vill etc, men har man ett service jobb sa ar det en annan 5:a. Dessutom har icke rokare oftast battre halsa an rokare och man kan darfor anta att en icke rokare har mindre sjukdomsdagar, vilket manga arbetsgivare uppskattar.

      Vad galler civilstand sa ar det samma sak, det finns en massa fordommar pa arbetsmarknaden, manga konservativa asikter like it or not. Och kan man indikera att man gar emot ‘fordommarna’ sa kommer det (tyvarr kanske) vara en bra sak nar man soker jobb.

      Nar man soker jobb sa kan man inte ga efter hur saker ‘ska’ fungera utan maste ga efter det som ger en maximal chans att fa ett bra jobb, like it or not.

      Vad galler 3:e person sa galler det bara for profilen, resten av CV:t ska saklart vara som vanligt. Titta pa skillanden:

      ‘I am a successful project manager and I have 7 years of experience within digital media. I have a PRINCE2 certificate and I have a very good track record. I want to continue being successful…’

      - Ja, det blir valdigt mycket ‘I och det later stakigt, om man tar ut det sa blir det battre:

      ‘Successful project manager with 7 years of experience in digital media looking for a new opportunity within the same area. PRINCE2 certified and with a very good track record, currently looking for the next opportunity to be successful…’

      - Helt klart en stor skillnad!

      Sen nar man listar sin arbetslivserfarenhet sa ska man saklart skriva det i 1a person, dock kan man ater igen garna lamna ut ‘I’ eftersom det kan bli tjatigt annars.

      • Det känns bara så himla tramsigt att skriva ut saker som vare sig man röker eller inte, just rökning är bara ett exempel. Nu har jag svårt att komma på något likvärdigt i och för sig så det får väl stå för mig bara :)

        Gällande tredje personsgrejen så håller jag med dig om man skriver så som du gjort, det är när folk skriver “Anna is a blah blah blah” i direkt tredje person som CV:n slängs i papperskorgen hos mig i alla fall.

        • Huruvida rokning ar viktigt eller inte beror ju lite pa olika jobb, for nog finns det jobb dar det ar en enorm nackdel. Sen ar det ju sa att tyvarr ar inte alla chefer som dig, du verkar ha valdigt sunda varderingar men manga chefer kan haka upp sig pa konstiga saker :)

          Och som du skriver, att skriva sig sjalv i tredje paerson pa det sattet du beskriver ar galet, dock har jag sett det nagon gang och da ka n man ju undra hur det star till… Schizo??

          • Rökning eller ickerökning är naturligtvis på ett sätt relevant i det här fallet, och det är möjligt att jag tänker annorlunda än du eftersom jag själv är rökare – om än måttlig sådan och aldrig egentligen under arbetstid. Grejen för mig är att om jag skulle få en CV framför mig där personen ifråga markerar övertydligt att de är skidåkare, dykare, ickerökare, bananodlare eller myrfarmare har det ingen betydelse – ställs det ut som särskilt speciellt på en CV åker den förmodligen i papperskorgen, det är inget jag är intresserad av som arbetsgivare. Om det skulle nämnas i ett personligt brev är en sak, men som del av en CV – big no no.

            Jag tycker själv att jag har sunda värderingar och jag är glad att höra att du tycker detsamma – at the end of day anställer jag kanske 10 personer om året och får tiodubbla antalet CVs – jag gallrar efter utbildning jag fått och erfarenhet jag besitter och hittills har det ju gått väldigt bra :)

  7. Ang. foto, tror du inte att det kan vara positivt att ta med om det handlar om bar/butiks/receptions-jobb etc? Alltså där man bokstavligt talat är “ansiktet utåt”?

    • Nej jag skulle lata bli foto, jag tror manga skulle tycka att det ar lite skumt om man inkluderar ett foto och darfor kanske man gar bort.

      De kommer marka att du ser trevlig och representable ut pa intervjun, det viktigaste pa ett CV ar ju att visa att du har ratt kvalifikationer for jobbet.

      Lycka till!

  8. Hur långt är ditt CV?
    Jag fick tipset (har inte gått kurs eller så) av en brittisk kompis att CV:et inte ska vara mer än en sida. Vilket har gjort att jag bara tar med de tre senaste och mest relevanta arbetslivserfarenheterna för jobbet. Jag hade nämligen tankar på att sticka till London för några månader sedan, men har inte haft råd. Hursomhelst, den engelska versionen av CV:et har varit till hjälp i Sverige också och formatet använder jag på den svenska med. Längden har också gjort att jag tar bort additional details som rökfri, körkort OM det är så att det inte ryms (beror på vilket jobb jag söker). Istället lägger jag ner tid/plats på vad jag gjort.

    • Mitt CV ar langre an en sida for det ar svart att fa ner klart och tydligt vad man har gjort med bra space i CV:t och halla det pa en sida.

      Forut sa var det dar med 1 sida valdigt noga men pa senaste tiden jag har sokt jobb sa har jag inte fatt en enda kommentar om att det ar langre fran rekryterare som tidigare brukade kunna ‘klaga’ pa det.

      Prio no 1 ar att fa med alla detaljer pa ett bra satt, sen sa ska du forsoka att inte bli langrandig. Man ska kunna lasa vad som stas sa snala inte pa space, da ar det battre att det ar lite langre helt enkelt.

      Ett tips kan vara att dra ut marginalerna i dokumentet sa att det far plats mer pa bredden.

      Sa skippa inte detaljer utan fa med dom, det som kan vara viktigt!

      Lycka till!

  9. Jag håller med dig i att CVt ska vara i tredje person men civilstånd, nationalitet och ålder ska inte vara med. Det är det första rekryteringsföretag tar bort från ditt CV när de skickar vidare det. Att ha med det skapar mer problem än evenutella benefits. Sedan får inte arbetsgivare välja en person pga av deras ålder, kön eller civilstånd eftersom det är diskriminering.

    Håller även med om att foto absolut inte ska vara med.

    Till Emma standard tipset man får i UK är att CVt ska vara 1 och en halv till 2 sidor långt (aldrig längre än 2). Det ska definitivt vara så långt att du får med alla jobben.

    • Och vad grunnar du det pa? Jag forsokte faktiskt soka jobb med CV utan de detaljerna for det var en ‘new thing’. Inte ett skit hande.

      Sa la jag till det, bara det och inget annat och jag blev genast valdigt popular. Sa jo, det gor skillnad, positiv skillnad.

      • Inte alls en new thing sa har det varit sa lange jag har varit i London och jobbat. Har aldrig haft med de detaljerna och kommer aldrig ha med dem. Visst en del kanske har tur och passar in pa den typen som arbetsgivaren vill ha men om du inte gor det sa har du ju blivit bortsallad innan foretaget ens hann se din personlighet.

  10. hej stina igen, jag undrar om jag kan lägga till på additional details att jag är avaible working weekends and weekdays? jag menar helger och det.. för det kanske är bra nu när det är credit crunch o många söker till obekväma arbetstider? eller låter det bara konstigt, borde jag omformulera mig kanske?

    hälsn. linda

  11. När jag skulle söka jobb i New York anlitade jag ett företag som skrev mitt cv. Det blev bra och jag sparade sjukt mycket tid och ångest. Rekommenderas varmt. Minkarriär hette dom jag använde.
    /Linnea

    • Det kan vara en bra ide, dock ar man mycket sakrare pa en intervju om man skrivit sitt CV sjalv och dessutom sa kan man ju behova skriva mer an ett CV i sitt liv sa da kan det vara bra att kunna tekniken sjalv.

      • Luktar väldigt mycket reklam, speciellt eftersom du länkat Minkarriär som att det är din egen websida.

        Skulle sen inte lita på ett CV företag som inte är från det landet man ska jobba i. Kan inte tänka mig att svenskar, på ett svenskt företag i Sverige kan veta hur amerikaner eller engelsmän vill att CVn ska se ut.
        Svenskar som är i USA eller England litar jag då hellre på.

    • Som Zaba skrev, det här känns bara som reklam.
      Sedan måste jag säga att tanken på att betala någon annan att skriva DITT cv inte känns rätt. Kan du inte ta dig tid att lära dig hur man gör och på det viset visa att du vill ha ett jobb, är du då värd att får jobbet? Många gånger måste man ju anpassa cv:et efter tjänsten. Sedan, kan man självklart ta hjälp och be om råd eller fråga om någon kan granska det men att helt lämna bort det, nej det tror jag inte på.
      Söker man jobb har man nog dessutom inte så mycket pengar och att då lägga det på något sånt här känns onödigt.

  12. Hej Stina! Jag har en liten fråga här. Jag är 19 år, ska flytta till London i Mars och den enda erfarenhet jag har är att jag jobbat på Ica i några år. Suttit i kassan, jobbat lite i charken, fyllt på varor och sådär. Har tänkt söka olika butiksjobb (förmodligen inte så mycke online, utan mest bara gå runt och höra mig för), och jag undrar, behöver man även i detta fall ha massa konkreta achievements?

    Jag kan inte direkt komma på vad det skulle kunna varit “var en utmärkt kassörska som alla kunder gillade”? “Fyllde på varor så pass fort att jag fick sluta tidigare”?

    Du förstår vad jag menar. Så jag undrar om du har något tips på hur man kan komma kring detta.

    Tack! :)

  13. Pingback: Ytterligare tips om att skriva CV « Stina i London – Sveriges bästa Londonblogg

  14. Tusen tack Stina! Behovde svanga ihop ett CV och det gick valdigt latt och smidigt med din guide! Laser din blogg varje dag och tycker den/du ar superbra! Kram Anna

  15. Pingback: 2010 in review | Stina i London

  16. Pingback: Jobba i London | LondonSwedes

  17. Tusen tusen tack för att du har tagit dig tid att lägga upp detta på din blogg! Jag har aldrig skrivit ett så bra CV som jag gjorde med hjälp av dig. Den här guiden var precis vad jag behövde och nu kan jag gladeligen springa ner till Canary Wharf center och ge ut mitt CV överallt, tack vare dig! Så återigen, tusen tack!

  18. Så fantastiskt att få rejäla tips! Kommer verkligen använda mig av allt du skrivit, men jag har en liten fundering som jag hoppas att du har tid att besvara.
    Jag kommer flytta till London så snart jag kan och kommer söka vissa jobb från Sverige, borde jag ha med foto då?
    Kommer även vilja jobba i barer, har dock ingen erfarenhet och då undrar jag om utseendet faktiskt är viktigt? Eller menar du att då man lämnar in CVt personligen så ska man försöka göra ett intryck direkt så dom kommer ihåg en, och att dom även då kanske kommer ihåg hur man ser ut..? :)

  19. Jättebra inlägg, tack! Håller på att skriba mitt CV nu. Ska till England om 2 veckor. Men vad har du att säga om personligt brev? Andvänder man bara CV i England?

    Malin

Leave a Reply

