Mandagar, hur overlever jag dom?


Sa idag ar det mandag och for de som ar pa semester ar det sakert vilken skon dag som helst, men om man som jag inte alls har semester utan maste slapa sig upp till jobbet sa kanske man kanner igen att mandagar inte alltid ar de roligaste dagarna.

Jag fullkomligt alskar mitt jobb och gor man det sa ar jag ratt saker pa att man kan klara av de flesta dagar men aven jag kande i morse att det var ratt tungt att ta sig upp.

Dock kanner jag att jag under aren lyckats ta till en del knep som jag tankte dela med mig av:

Planera din mandag ratt

Av nagon anledning sa verkan man ha pippi pa att klamma in en massa moten pa mandagar. Jag funderar varfor det ar sa. Nog kan jag forsta att det kan vara fordelaktigt att ha dom tidigt i veckan men oftast sa blir det bara ‘information overload’ efter helgen och framfor allt sa gor det eventuellt dagen stressigare an vad den borde vara.

Mitt tips ar att forsoka lagga regelbundna moten pa andra dagar i veckan och endast ta de absolut viktigaste pa mandagar. Dessutom ar det smart att satta undan lite tid i slutet av varje vecka for att planera veckan efter och speciellt se till att man vet vad man ska gora nar man kommer in efter en kul helg som fatt en att tanka pa allt annat an jobbet!

Starta bra

Nar jag jobbade narmare mitt hem for nagra ar sedan sa brukade jag starta varje mandag med en springtur pa 10km. Det var tungt att ta sig upp tidigt och allt det dar, men man fick oerhord energi under resten av dagen och personligen sa kande jag mig aldrig seg pa samma satt som man kan gora nar man ar allmant omotiverad att ga till jobbet.

Om man kan sa skulle jag darfor foresla att man forsoker gora nagon slags fysisk aktivitet pa morgonen. Simma, springa eller kanske ta en promenad. Endorfinerna kommer igang och man slipper kanna sig jattetrott nar man kommer in pa jobbet. Sjalv sa fick jag ut pa en timmes promenad med en riktigt bangstyrig Doberman i morse och det ar faktiskt bade roligt och motiverande.

Det ar inte latt att ta sig upp alla ganger, men den har ‘lilla’ gubben fick mig pa fotter och gav mig en utmanande promenad innan jobbet.

Piffa till dagen

Om man fragar de flesta som har ett 9-5 jobb (sager man sa i Sverige?) sa kommer man fa hora att fredag ar allas favoritveckodag och tanker man efter sa kanske inte det ar sa konstigt. Det ar ju dagen nar alla ar glada, gar till puben, ater lunch ute eller har pa sig nagot snyggt. Sa varfor kan man inte piffa till en mandag precis som man gor med en fredag?

For nagra ar sedan sa hade jag som tradition att alltid ata sushi till lunch pa mandagar eftersom det ar en av mina favoritratter som dessutom ar nyttig och varierande, det gjorde att jag sag extra mycket fram emot lunchtid. Eller varfor inte ta pa sig en fredags outfit eller planera bio efter jobbet? Jag tycker att nagot litet som det kan gora dagen lite battre.

Flextid

Har man mojlighet att ha flextider pa jobbet sa kanske mandag morgon ar perfekt att utnyttja just detta. Tank er sjalv att ga upp i vanlig tid men fa ta det lugnt hemma med en ordentlig frukost, titta lite pa TV eller kanske lasa en bra bok innan man gar till jobbet.

Om jag kan sa tar jag mojligheten att jobba hemmifran de dagar som det kanns lite extra tungt att ga till jobbet, just att bryta ett monster tror jag kan vara nyckeln till att bli lite extra motiverad. Jag tror vi mar bra av det som manniskor.

Byta jobb?

Ibland sa kankse man borjar kanna att varenda mandag ar angest till bristningsgransen och till raga pa allt sa kanske det inte endast ar mandagar som ar mandagar utan aven fler dagar i veckan. Ar man i en san situation sa har jag en kansla av att man inte ar sarskilt nojd och glad over sitt jobb.

Har man regelbunden angest over att ga till jobbet sa kan det vara halsosamt att ta reda pa varfor, varfor trivs man inte pa jobbet? Vad kan man gora at det och vad behover man for att saker ska bli battre? Sista utvagen kanske ar att borja fundera om man verkligen ska vara kvar pa sin arbetsplats och i manga fall sa kan det vara en positiv forandring att byta jobb.

Skippa sondagsangesten

Manga som mar daligt av tanken pa att ga till jobbet en mandag brukar aven lida av latt angest pa sondagkvallarna och nyckeln till att bryta det ar val kanske att se till att gora sondagkvallarna till nagot roligt.

Mitt mal ar att hitta pa nagot kul pa sondagar, ofta sa involverar det att traffa mina basta tjejkompisar eftersom jag samlar en massa energi av att umgas med dom.

Somn

Sover man inte ordentligt (vilket man kanske inte gor om man ruckat lite pa sin dygnsrytm) sa ar det inte konstigt att man ar trott, energilos och omotiverad infor den nya veckan sa att forsoka komma i sang i nagorlunda tid pa sondag kvall ar viktigt. Aven fast man inte somnar jattetidigt sa mar man anda bra av att varva ner med en bok, DVD eller annan lugnare aktivitet.

Le och var glad

Ibland sa maste man bara bestamma sig for att ha en bra attityd och forsoka vara pa sa bra humor som man kan. Jag tycker aldrig att man ska latsas, men kan man le och vara lite extra gullig mot sina kollegor sa skadar det ju inte. Ger man positiv energi sa brukar man fa en massa tillbaka och det ar absolut inte fel.

Sa, det ar mina tips. Vad gor ni for att overleva mandagar och andra dagar da ni kanner er mindre motiverade?

Leave a Reply

