Vad gor man nar man har valt fel?


Om jag inte var digital projektledare och konsult sa kanske jag borde bli kock? Mat ar roligt sa dietist ar en annan sak jag skulle tycka om att arbeta som.

Hej!

Jag skulle hemskt gärna vilja att du skrev om vad man gör när man har absolut noll tro på sig själv, när man vet exakt vad man vill göra i sin karriär men inte hur man ska komma dit, (och kariären dessutom är i en osäker bransch och man utbildat sig till något helt annat men nu vill sadla om) vad man gör när det känns som att man gjort alla fel val som går och nu vill rätta till det men inte vet om man vågar eller vad andra ska tycka och tänka och är rädd för man gör ett misstag. Oops, blev visst fler än ett ämne… Hur som helst, vore jättetacksam om du ville skriva om det.

Stor kram/ Lisa

Det forsta jag tycker man ska gora ar att inte angra sina val. Det kanske later lattare sagt en gjort, men att ga omkring och tanka att man skulle ha gjort ‘si och sa’ annorlunda ger inte sarskilt mycket. Det tar en massa energi och det som har skett kan man inte gora mycket at. I stallet ska man fokusera pa att lagga den energin pa framtiden tycker jag.

For det andra sa gjorde du inte fel val. Da du tog det beslutet sa var det ratt, eller hur? Du kan ju inte veta hur du kommer tanka i framtiden och vad som ar ratt vid ett senare skede, sa alla val vi gor maste vi gora baserat pa den informationen och kanslan vi har just nu.

Nu har ditt liv, dina ambitioner och dina visioner andrats, det ar hel ok! Sant ar livet, det andras hela tiden och ibland andras det sa passa mycket att man maste ta praktiska beslut darefter och det ar precis det du ska gora nu.

En annan sak som du bor komma ihag ang utbildning ar att man inte kan veta om det ar ratt innan man provar. Det finns oerhort manga i samma situation som kanske last till lakare men helst av allt vill bli tradgardsmastare bl.a. Men det ar inte sa konstigt, vi lever i ett samhalle dar vi standigt blir tillsagda att vi i vara beslut maste ta med faktorer som kanske inte alls ar relevanta.

For vad ar det vi vill med livet? Alla ar olika, men for de flesta sa handlar det nog om att leva ett lyckligt liv dar vi ser fram emot varje dag och upplever ro och valbefinnande. Samhallet har sitt satt att uppna dessa, men vi far inte glomma bort att alla ar individer med individuell syn och individuella behov. Alla har sin egen verkligehet, valen du gor i ditt liv ska vara baserat pa din verklighet och inte vad samhallet sager att lycka ar.

Men sant lar man sig tyvarr inte i skolan. I skolan blir man tillsagd vilka jobb som ar bra, vad som betalar bra, vilken frihet man far och hur mycket jobb det finns i olika yrkeskarer. Det ar jattebra att den informationen finns, men valet ska anda vara individuellt, det ska inte vara en ekvation utraknad av statistik. Valet ar ditt.

Du bestammer – ingen annan!

Just att valja utbildning tror jag ar ett av livets svaraste val. Hur ska man vid sa pass ung alder kunna vet vad man vill spendera sa mycket tid av sitt liv och sa mycket pengar pa? Det ar en jattesvar investering som forhoppningsvis kommer betalas tillbaka igenom en bra lon och livskvalitet. Men fallet ar inte alltid sa, det innebar alltsa att man tar en stor risk nar man valjer utbildning.

Jag lyckades aldrig gora det valet… Jag hade ingen aning om vad jag skulle studera och vips hade jag helt plotsligt ett jobb i stallet som jag kunde bygga pa. Jag ar tacksam for det. Det jag helt enkelt forsoker saga ar att jag beundrar alla som lyckats gora ett val av utbildning, vare sig det ar ratt senare i livet eller inte. Sa har man gjort det sa tycker jag att man ska vara riktigt stolt over sig sjalv. Det bevisar att man har en massa sjalvfortroende och det ska man inte glomma.

Nu star du infor en situation dar du kanner att du vill gora ett nytt val i livet, det ar jattebra! Kom ihag att det ar jattemanga som gatt till samma jobb i 20 ar utan att det kants ratt och det slutat med ett valdigt negativt liv. Sa att du har lyckats identifiera att du vill gora en forandring ar ju toppen, manga saknar den formagan och det sjalvfortroendet.

Det du maste gora nu ar att sluta se pa dina tidigare val som misstag, utan att veta vad du studerat och vad du i stallet vill gora sa kan jag nastan lova dig att du har en hel del i bagaget som du kan anvanda i din nya industri/ din nya karriar. Satt dig ner och lista det! Lat sedan den listan bli bron mellan dina tidigare val och din nya karriar. Den kommer visa vilka grunder du redan har i din nya industri och hur du darfor ska fokusera for att borja din nya karriar. Man far komma ihag att en utbildning bara ar en bas, karriaren byggs sedan av erfarenhet och det ar precis det du ska skaffa dig nu.

Det brukar sen vara lattare att ta klivet att borja pa sin nya karriar om man ar klar over det man maste gora for att ta sig till sitt mal. Sa gor en lista pa saker du maste ta i tu med och verktyg du behover for att kunna gora det, att prioritera saker ar aven viktigt. Det har kommer hjalpa dig att vara mer fokuserad vare sig det handlar om att skaffa sig mer utbildning eller natverka med manniskor inom en ny industri.

Du namner att du kanner att du har daligt sjalvfortroende vad galler dina val och jag tror vi ar manga som kanner igen oss dar. Att ta risker, att ta stora kliv kan vara riktigt utmanande och det ar inte mer an naturligt att vi tvekar ibland. Det ar vart emotionella immunforsvar som skyddar oss fran att hamna i trubel vilket i sin tur ar uppbyggt av instinkter och tidigare erfarenheter. Sa lat radslor och tvivel finnas dar, sen om du valjer att lyssna pa det ar en annan sak, det bestammer du sjalv.

Sen tycker jag aven att vi ska sluta vara radd for att gora misstag. Alla gor dom, men utan att vi vagar ibland sa skulle vi inte ta oss nagon stans, sa vi ska inte vara sa harda mot oss sjalv . Det knyter aven ihop med det jag tog upp tidigare, vi kan endast fatta beslut som vi kanner ar ratt just nu. Vi kan vaga in faktorer om framtiden i den man det gar, men vi kan aldrig saker VETA vad som kommer ske eller vad som ar ratt om 3 veckor/ 6 manader/ 10 ar.

Jag hoppas att allt kommer ga bra. Kom bara ihag att det ar ditt liv och din framtid, du ager det. Att gora aktiva val for att paverka detta ar darfor en jattebra sak och jag onskar dig all lycka.

/Stina

One thought on “Vad gor man nar man har valt fel?

Leave a Reply

