Personligt brev/ Cover letter


Se till att ett personligt brev inte blir FOR personligt!

Jag fick en fraga har om dagen som galler personliga brev (vid en jobbansokning) eller ‘cover letter’ som man sager har i UK och det ar ett jattebra amne att ta upp har.

Hej Stina!
Jag hittade ingen kontaktadress så jag lämnar en liten fråga här och hoppas att jag kan få ett svar.

Jag är 19 år och planerar att flytta till London och ta i princip det jobb jag får, ungefär så som du gjorde om jag har förstått det rätt? Det är i alla fall så att jag har börjat fundera över det här med personligt brev och du verkar ju så klok när det kommer till det här med cv och söka jobb så jag tänkte fråga dig hur du gjorde/hade gjort i min sits?

Främst hade jag tänkt söka jobb i butiker/pub/cafe-resturang och tänkte därför göra 3 olika typer av brev, men så har jag läst att man ska skriva var man har sett deras annons osv, tilltala varje arbetsgivare så att säga och det blir ju väldigt mycket om man bara ska söka vart som helst och på ställen man går förbi.

Behöver man ens skriva personliga brev till alla jobb? (har i vilket fall skrivit ett cv som jag tror är bra och det är väl utförligt med tanke på att jag inte har så mycket erfarenhet ännu)

Jag känner mig lite uppgiven så om du har något tips hade det varit guld värt.

Tack på förhand
/Emma

Jag ar helt arligt ingen expert inom detta omrade eftersom det var lange sedan jag anvande mig av personliga brev da jag soker jobb eller natverkar med nya klienter. Samtidigt sa hoppas jag anda att jag kan hjalpa en del i det har omradet.

Skillnaden pa personligt brev och CV

Jag brukar se ett personligt brev som en forlangning av ett CV. I ditt CV sa har du alltsa alla detaljer som kan vara anvandbara i en jobbansokningsprocess rent generellt.

Vad ditt personliga brev gor ar ett satt att lyfta fram de saker som du har specifik anvandning for i det jobbet du soker. Det innebar alltsa att man kan ha ett CV som man anvander for alla jobbansokningar men ett personligt brev ar nagot man skriver ett nytt for varje jobb man soker.

Ett exempel: Pa mitt CV sa har jag allt ifran projekt relaterade till interaktiv TV och websidor till storre reklamkampanjer och mentor uppdrag. Allt detta ar saklart valdigt bra att ha pa sitt CV sa jag ska sjalvklart ha med det mesta eftersom allt faller under samma industri.

Men om jag nu ska soka ett jobb som har just med att projektleda websidor att gora sa ar det just det som jag ska lyfta fram i mitt personliga brev, da ar reklamkampanjer och interaktiv TV mindre intressant.

Varfor behover man ett personligt brev?

Ett personligt ar brev precis vad det later ocksa, mer personligt an ett CV. Det ar ett bra satt att lyfta fram dig som person och se till att fanga intresset av den som ska anstalla dig.

Sitter man och gar igenom manga ansokningar sa ar ett personligt brev ett bra satt att salla ut de som ser intressanta ut och det ar alltsa darfor det ar viktigt att ha ett personligt brev.

Vill man sa kan man sjalvklart skriva ett eller nagra olika personliga brev som man har som standard, men ju mer det ar anpassat efter jobbet man soker dessda mer effektivt kommer det vara.

Hur langt ska det vara?

Sa kort som mojligt! Det ar det basta svaret. Man ska absolut inte skriva mer an ett halvt A4:a, men kan man gora det kortare sa ar det annu battre.

Som sagt var sa finns det stora mojligheter att den som ska lasa ditt personliga brev aven har over 50 andra jobbansokningar att ga igenom och eftersom ingen orkar lasa langa romaner ar det alltsa viktigt att man haller det sa kort som mojligt, annars finns det stora risker att det hamnar i sopkorgen.

Vad bor man inkludera?

Du bor inkludera de saker som ar relevanta for jobbet du soker. Titta alltsa pa platsannonsen och bestam dar efter vad du ska skriva. Om de soker en erfaren saljassistent som ar bra pa team work och vet hur man gor inventeringar sa ska du skriva just det och aven ge korta beskrivningar/ exempel pa varfor du ar bra pa just dessa omraden.

Vad ska man inte inkludera?

Allt som inte har med det specifika jobbet du soker att gora. Sa om du ar barrista sa kan du ha det pa CV:t, men ska du soka jobb pa Topshop sa ar det inte relevant och du ska darfor halla det utanfor ditt personliga brev.

Manga forsoker aven vara ‘catchy’ och roliga i sina personliga brev och visst kan man vara det, men risken finns att det inte uppskattas och darfor hamnar direkt i sopkorgen. Bast ar allt sa att man ar sa direkt och rak pa sak som mojligt.

Nar ska man skicka personligt brev med ansokan?

Den generella regeln ar att da man soker ett jobb som efterfragar personligt brev eller ett jobb dar man inte anvander sig av en rekryterare (sa att man soker direkt till foretaget) sa ska man ha ett personligt brev med i sin ansokan.

Min industri anvander sig valdigt mycket av rekryterare och eftersom det ar deras jobb att salja in dig till foretaget sa ar det valdigt sallan man behover skicka med ett personligt brev. Men det ar ocksa en valdigt ung industri.

Mer valetablerade industrier anvander sig ofta fortfarande av personliga brev sa det beror helt enkelt pa.

Har man inte sa mycket erfarenhet, alltsa ett relativt kort CV sa ar ett personligt brev annu viktigare eftersom det lyfter fram dig och kompletterar ditt CV.

Vilket format ska man anvanda?

Ett personligt brev ar precis som det later ett brev och det ska darfor formateras dar efter. Har i UK sa ska man alltsa inleda det med ‘Dear Sir/ Madam’ eller ‘Dear Mr/ Miss/ Ms/ Mrs/ Dr [namn]’ om ett speciellt namn namns i platsannonsen.

Brevet ska sedan delas in i stycken och sen avslutas med  ‘Best regards’ /;Med vanliga halsningar’ (eller liknande) och ditt namn (fornamn och efternamn).

Se aven till att datera brevet och se till att samma kontaktuppgifter som anvands pa ditt CV finns med. Det ar viktigt eftersom de tva dokumenten latt kan separeras i en ansokningsprocess med manga ansokningar.

Detta ar alltsa mina tips ang. att skriva ett personligt brev, men det ar som sagt var nagot jag inte behovt anvanda mig av pa ett bra tag p.g.a. mitt natverk sa just darfor skulle jag verkligen uppskatta att fa er lasares synpunkter och erfarenheter inom omradet.

Kommentera garna har nedan🙂

2 thoughts on “Personligt brev/ Cover letter

  1. Eftersom du Emma ska söka butiksjobb så har jag mkt erfarenhet med att skriva sådana ansökningar. Beroende på erfarenhet och vilka företag du vill jobba för finns det lite olika vägar att gå.

    Vissa företag i butiksbranchen kräver inte cover letter, MEN det är uppskattat om du skriver ett. Man kan gå runt o lämna CV direkt till butiker, men större företag som t.ex. Louis Vuitton tar inte emot dit CV i butik utan du kan endast ansöka online. Normalt sätt finns all sådan information på hemsidan. Ha i åtanke dock att om du lämnar CV kanske du ska maila någon på deras huvudkontor också(o anvisa att du lämnade CV i blablabla-butik), eftersom en del butikspersonal helt enkelt bestämmer sig för att slänga ditt CV i soptunnan (harsh I know but happens!) eller så kanske nån lägger de på fel plats och de aldrig vidarebefordras.

    Om du har butikserfarenhet sen innan kan du gå via recruitment agencies som t.ex. Freedom, CVUK, Elite, Four Seasons, Successful Appointments. Flera av dem också har temp roles som kan va bra att ha innan du hittat något mer permanent, och får du bra feedback kommer de placera dig på bättre o bättre arbetsplatser. Retailchoice är en jättebra hemsida att ladda upp CV på också, då många av de rekryterare jag nämnt använder sig av den sidan.

    Ang. cover letter/CV så är det mest att framhålla att du är bra på att sälja, kundkontakt, är well presented, och ge styling advice. Lägg gärna in nåt som visar på att du känner till märket väl. När du väl är här, gå till butikerna du vill jobba i o kolla hur de är klädda, o klä dig sen anpassat efter de för din intervju. (Om du går via recruitment agency tänk “smart”, svart, klackar, full mkae up, inga chipped nails etc.)

    Lycka till!

Leave a Reply

