Utmanande intervjuer – top 25


Glassdoor.com har skrivit en intressant artikel och lite statistik pa foretag som har de mest utmanande intervjuerna, de 25 svaraste foretagen.

Ett av foretagen ar SapientNitro som jag jobbade for for snart ett ar sedan och jag kan absolout halla med om att det var allt annat an latt att ta sig igenom deras intervjuer.  I slutandan sa hade jag 5 olika intervjuer och spenderade totalt 14h med dom innan vi var klara.

Det var allt ifran min projektledarteknik och mina erfarenheter till kreativitet och personlighet som vi gick igenom.

Forrutom att intervjuerna var utmanande sa visar aven statistiken i artikeln pa att hela intervjuprocesses ar valdigt uppskattad. Hela 75% enligt Glassdoor.com tyckte alltsa att det var en positiv upplevelse och jag kan inte annat an att halla med. I timmar sa blev man satt pa testa av olika slag och efterat sa fick man direkt feedback pa utforandet.

Vare sig feedbacken var att man gjort bra ifran sig eller att man saknar kunskap inom vissa omraden sa var den alltid konstruktiv, sa hur man an hanterat utmaningarna sa fick jag alltid kanslan av att jag vuxit efter intervjun.

Det i sin tur gjorde att jag fick en valdigt positiv upplevelse av intervjuerna sa det var svart att saga nej till ett foretag som fatt en att le sa mycket, kanna sig sa positiv och verkligen inse sitt potential som SapientNitro lyckades gora under sina intervjuer.

Dessutom sa var jag glad over att bada partner var helt pa det klara om min kompetens, vad jag redan kunde och vad jag kunde forbattra. Sanna intervjuer gar det liksom inte att latsas pa och det var skont med en san oppenhet i kommunikationen.

Intervjuer kan vara utmanande, men om det far en att le sa ar det ju en positiv upplevelse som far en att vaxa.

Jag kommer ga in pa djupet ang. anstallningsintervjuer vid ett senare tillfalle sa sag garna till vad det ar inom omradet som ni vill lasa om.

Eller har ni kanske nagra intervjuhistorier som ni vill dela med er av? Bra eller dalig upplevelse? Vad larde ni er av intervjun och vad onskar ni att ni skulle ha gjort annorlunda? Vad var det ni gjorde helt ratt?

One thought on “Utmanande intervjuer – top 25

  1. Så i så fall vill vi ha tips på hur man kan svara på vissa klassiska intervjufrågor. T.ex. “Tell me about yourself” eller “What are your strenghts/weaknesses?”

    Och kanske lite hur man förbereder sig så man framstår självsäker samt visar personlighet men ändå är professionell. Personligen tror jag det handlar om erfarenhet (att gå på många intervjuer) och självinsikt, därför är det bra med företag som Sapient som faktiskt har olika intervju-steg, det gör att de ändå får en mycket mer helbild av en som person i grupp än t.ex. när man sitter nervöst o får sitt CV “broken down to pieces” (som det ibland kan kännas som man får iaf).

Leave a Reply

