En guide till att arbeta pa distans


I dagen klimat sa ar det viktigt att kunna se till att man kan arbeta fran olika platser, vare sig det ar ett kontor i London eller en cocktailbar i Berlin.

I mitt jobb sa ar det valdigt vanligt att man arbetar med manniskor over hela jorden, det blir ibland bast sa eftersom man kanske inte lokalt har tillgang till all arbetskraft som man behover for ett projekt.

Det i sin tur innebar att jag sjalv jobbar pa distans da och da, ibland nar jag ar ute pa jobbresor och ibland da det ar lattare for mig att vara produktiv hemma. Just darfor sa har jag aven lart mig en del viktiga saker som jag vill dela med mig av.

Bast ar det att vara pa plats

Det forsta man ska komma ihag ar att hur man an vander och vrider pa det sa ar det bast att vara pa plats och i direkt kontakt med de man arbetar med. Inget slar mansklig interaktion, sa darfor ar det viktigt att vara narvarande rent fysiskt i sitt arbetslag sa mycket som mojligt och endast avanda sig av distansarbete om det verkligen ar den enda losningen.

Se till att du har tillgang till allt

Det forsta man ska tanka pa ar att man har tillgang till allt man behover for den tid man kommer arbeta pa distans.

Nar man sitter inne pa kontoret sa ar det ju latt att man tar for givet att man har tillgang till alla filer, allt software och andra detaljer som man kanske behover. Mycket sitter ju ofta pa interna natverk och det kan bli en trakig overaskning nar man inte kan na det man behover.

Ju mer direkt interaktion dessda battre

Rent generellt sa ska man komma ihag att ju mer interaktion man har med de man arbetar med dessda battre. Sa om man inte ar dar i person ar det alltsa viktigt att hitta andra satt att ha en oppen latt kommunikation pa, annars finns risken att man gor en massa antagande i sitt arbete som egentligen bor klargoras av andra personer i sitt team och det ar inte en bra situation att vara i.

Instant messaging

Ett bra satt att ha konstakt interaktion med olika manniskor oberoende av var man befinner sig ar att anvanda sig av instant messaging, t.ex. MSN messenger eller Skype.

Man kan anvanda dessa verktyg till att skapa gruppchatter och det i sin tur ar ett valdigt bra och effektivt satt for ett team att kommunicera pa. Jag gor det med alla olika team jag arbetar med och det brukar fungera valdigt bra.

Dessutom sa ar det mindre jobb an att skriva emails plus att man latt kan ta med sig gruppchatter om man ar ‘on the go’ via mobilen t.ex.

Screen sharing

Mycket kan inte forklaras i skrift eller verbalt, vissa saker maste helt enkelt ses och darfor ar det jattebra om man kan gora screen sharing pa ett eller annat vis mellan teamet man arbetar med.

Skype och Mikogo t.ex. kan gora detta gratis och sen finns det aven en rad produkter som kostar en del som man kan anvanda. Adobe Connect ar en av dom.

Video conferences

Jag rekommenderar verkligen att man har moten igenom videokonferencer sa mycket som mojligt. Bara att kunna se de man arbetar med gor valdigt mycket for att ha en sa pass bra kommunikation som mojligt.

En webcam och ett Skype konto loser detta och jag har som regel att ha alla moten (om mojligt) via videkonference med mina team som befinner sig pa andra platser.

Tidszoner

Att arbeta inom olika tidszoner (speciellt utanfor Europa) kan vara en ordentlig utmaning. Man kanske inte alls har mojligheten att kommunicera med teamet sa ofta som man kanner att man behover och just darfor ar det viktigt att man planerar atbetet sa bra som mojligt for att kunna vara sa effektiv som mojligt.

Planerar man det hela ratt sa kan det faktiskt vara en stor fordel med olika tidszoner eftersom man kan lyckas fa in fler effektiva arbetstimmar pa ett dygn an vad man gor om alla befinner sig i samma tidszon.

Jag har arbetat pa en hel del projekt da vi har haft programmerare i Indien och eftersom de ligger fore rent tidszonmassigt sa kan man verkligen dra nytta av detta. Nar jag gick hem for dagen sa sag jag till att jag hade en lista med saker som skulle goras tills de kom in pa kontoret morgonen efter och nar jag kom in 4.5-5.5h senare sa var det mesta klart och vi kunde fokusera pa nasta runda.

USA daremot ligger ju efter i tiden och man far darfor planera det pa ett omvant vis. Men precis som nar man jobbar med team i Asien sa kan man fa det att flyta valdigt bra.

Det basta man kan gora i liknande situationer ar att tillsammans komma overens om ett schema eller en rota som alla ska folja och var pa det klara om vad det ar man kan forvanta sig etc.

Det kan aven vara vart att se till att man har kontaktpersoner som man kan kontakta i fall att nagot valdigt bradskande hander aven nar teamet inte arbetar. Man kan alltid cirkulera den kontakten sa att det inte blir sa att nagon standigt ar ‘on call’.

Relgelbundna moten

Om man inte befinner sig i samma rum som varandra under en langre tid sa ar det viktigare an nagonsin att ha regelbundna mote. En gang om dagen eller en gang i veckan da alla samlas och kommunicerar ar en valdigt bra ide sa att man vet att det finns en regelbunden interaktion dar hela teamet far en chans att samtala.

Dela kalender

Det ar en bra ide att vara sa transparant som mojligt ang. var man befinner sig sa att teamet vet var man befinner sig och vad de kan forvanta sig ang. kommunikation och nar man finns ledig etc.

Just darfor brukar jag se till att dela min kalender med mina narmsta medarbetare. Just darfor kan de latt se var jag befinner mig i stunden och nar jag finns ledig for att prata, ha moten eller forklara olika saker.

Ha en bra arbetsplats

Se till att arbetsplatsen dar du arbetar om du arbetar pa distans ar bra. Man behover inte alls ha ett helt kontor t.ex. om man jobbar hemmifran men just att ha en miljo dar man kan vara produktiv ar valdigt viktigt.

Det ar viktigt att man sitter ordentligt, att man har bra belysning och att man kan koncentrera sig (vare sig det innebar att man har ljud runt omkring sig eller inte)

Hall dig till arbetstiderna

Jag pratade med en van for ett tag sedan som jobbar som konsult och han arbetar mest hemmifran. Han berattade hur han startar datorn 9 pa morgonen och helt plotsligt ar det kl 8 pa kvallen utan att han knappt har rort sig. Sant ar inte alls ovanligt men inte heller sarskilt halsosamt.

Nar man jobbar pa distans eller hemmifran sa ar det oerhort viktigt att halla sig till sina arbetstider och ta raster for lunch och lite luft da och da for att det ska vara en produktiv och konstruktiv arbetssituation.

Var social ocksa

Ett bra och produktivt arbetslag hanger ofta pa relationer mellan de olika parterna och hur an professionel man ar sa brukar det ofta vara ett smart drag att bygga dessa relationer igenom att bjuda pa sig sjalv som person.

Det ar valdigt svart da man befinner sig pa olika platser och darfor ar det viktigt att ta till vara pa de tillfallen som bjuds for att kunna bygga bra relationer.

Om man ibland har mojligheten att arbeta pa samma stalle sa ar det en bra ide att planera lite sociala aktiviteter bland allt jobb. Vare sig det ar en kaffe, en middag eller go carting sa ar det skont att koppla bort jobbet och bara ha lite kul tillsammans.

Har man sallan mojlighet att ses i person sa kan det vara en bra ide att lite da och da ha sociala videokonferenser. Det later valdigt fanigt men ar anda ett bra alternativ till att lara kanna varandra battre. Att ha nagra olika amnen (icke jobbrelaterade) som man bestammer sig for att man ska diskutera kan darfor vara en bra ide.

Leave a Reply

