Resa i jobbet – lite tips


Eftersom jag reser en hel del i jobbet och det, som de flesta sakert forstar, ar valdigt annorlunda fran att resa pa semester sa har jag hunnit samla pa mig en hel del erfarenheter och gora en hel del misstag som jag tankte att jag vill dela med mig av. Det passa ratt sa bra eftersom jag just nu ar pa jobbresa i Californien.

Vill man ha ett jobb dar man reser mycket?

Manga vill ha ett jobb dar man reser mycket, det ar stimulerande, roligt och valdigt berikande. Dock ar det inte alltid lika glamorost som manga tror att det ar och det ar viktigt att komma ihag det. Nar man tackar ja till ett jobb dar man binder upp sig till att resa mycket sa ar det viktigt att man tanker efter ordentligt, det ar namligen inte alltid en dans pa rosor och det finns flera negativa aspekter ocksa.

Det jag saknar mest nar jag ar pa resande fot ar saklart mitt eget hem och min egen sang. Men forrsutom det sa saknar jag aven mina fina katter och kara vanner. Tiden man far spendera med sina nara och kara minskar drastiskt da man befinner sig pa resande fot eftersom man inte endast ar borta pa arbetstid langre.

Forrutom det sa ar tillgangen pa hemlagad mat mindre frekvent och restauranger som tidigare brukade vara ett fint avbrott i vardagen blir ett nodvandigt ont. Sa innan man tar ett jobb som innebar att man reser mycket sa tycker jag det ar vart att man tar en titt pa sitt liv och ar realistisk over hur saker och ting kommer andras med mycket resor och om det alltsa kommer att fungera utan for mycket uppoffringar.

Res latt!

Det ar latt att man packar alldeles for mycket nar man ar ute och reser, det blir i langden valdigt jobbigt. Att se till att endast packa det nodvandiga och dessutom se till att vara strikt med reseforpackningar vad galler toalettsaker etc ar darfor en bra ide. Jag ser aven till att ha en valdigt latt vaska nar jag reser sa att man inte far extra mycket att slapa pa p.g.a. vaskan i sig ar tung. Jag tycker aven det ar praktiskt att ha en kabinvaska dar jag kan han min dator sa att jag slipper bara pa den i onodan.

Behall rutiner

Att resa innebar ju inte att tiden stannar och reser man mycket i jobbet utan att halla i sina vanliga rutiner sa kan det latt ha en negativ effekt pa livet. Jag har en stor passion for att bry mig om min halsa sa nar jag ar hemma sa besoker jag gymmet regelbundet. Det ar viktigt for mig att fortsatta utfora fysiska aktiviteter aven fast jag inte ar hemma, sa darfor ser jag till att bo pa hotell som har gym, ta med mig mina springskor sa att jag kan ta en promenad eller springtur nar jag vill eller baddrakt for att simma om man har dom mojligheterna.

En annan sak att tanka pa ar somn, det ar trottsamt att resa mycket sa ordentliga rutiner med nar man slacker lampan och nar man gar upp pa morgonen far mig att ma battre. Aven fast det ibland innebar att jag gar hem tidigare fran sociala middagar eller roliga jobbevents. Det kommer flera!

Spara tid

Jag har alltid tyckt om flygplatser, men hur an trevligt det ar sa ar det inte kul att ofta behova spendera mer tid an nodvandigt dar. Just darfor ser jag alltid till att planera resorna sa bra som mojligt. Kan jag sa ser jag till att endast ha kabinvaska eftersom det drar ner en hel del pa tiden. Checka in online ar en sjalvklarhet da man har mojlighet och dessutom sa forbestaller jag alltid taxi som vantar pa mig nar jag landar sa att jag slipper vanta.

Att se till att man vet var man ska och har koll pa olika addresser och hur man ska ta sig till olika stallen innan man ger sig av ar ett bar satt att se till att det gar smidigt. Sjalvklart tycker manga, men jag har sjalv statt dar som ett fragetecken i ett nytt land utan att veta var jag ska bara mig av och det ar inte sadar jattekul. Det ar aven viktigt att se till att man har ordentligt med tid, man vill inte behova stressa och man maste rakna med ovantade handelser ibland.

Testa Tripit for att planera resan sa smidigt som mojligt.

Hall igen pa alkoholen

Champagne pa flyget, cocktails med kollegor eller klienter och ett glas vin till maten. Manga tillfallen bjuds att dricka alkohol nar man ar pa jobbresor tycker jag och det sager sig sjalv att det i langde inte blir sakrskilt halsosamt eller bra pa nagot vis.

Aven fast man ar ute pa resa sa arbetar man anda och ska man inte ta mer skada an nodvandigt av hektiska dager och tighta scheman ar det viktigt att man ger sig sa bra forutsattningar som mojligt att vara pigg och alert.

Tank sahar, skulle man inte ta ett glas om man var hemma, varfor ska man da gora det bara for att man bor pa hotel? Rent generellt sa forsokar jag halla mig borta fran alkohol pa veckorna om det inte ar nagot speciellt.

Mat ar viktigt

Precis som jag namnde innan sa tycker jag att nagot av det jobbigast med att resa ar att inte fa ata hemlagad och ordentlig mat. Foretaget jag jobbar for just nu ar valdigt generosa vad galler att ta hand om oss da vi reser i jobbet sa jag har aldrig behovt klaga pa maten jag ater, men det galler anda att tanka smart. Se till att ata regelbundet och se till att ata sa nyttigt som det gar. Skippa desserter pa restauranger och kom ihag att ata sa mycket gronsaker som mojligt.

Jag har alltid ett gang ‘oat cakes’ i min handvaska eller ett apple. Det ger energi mellan malen och innehaller dessutom valdigt langsamma kolhydrater.

Drick vatten

Jag ar expert pa att glomma detta men att dricka vatten ar oerhort viktigt. Torr flygplansluft och langa timmar pa olika transportmedel gor sitt, sa darfor ar det valdigt viktigt att alltid dricka regelbundet.

Ta med dig hemma

Ibland sitter jag pa riktigt fina hotel med underbar service och god mat. Sangen ar stor som halva min lagenhet och det finns verkligen inget att klaga pa. Eller jo det gor det, jag ar inte hemma…

Borta bra men hemma bast ar mer sant an nagonsin tycker jag och darfor sa ser jag alltid till att ta med mig lite av hemma da jag ar borta. Vare sig det ar foton av mina vanner pa mobilen eller nagot annat som paminner mig om hemma. Jag har alltid med min morgonrock fran American Apparel t.ex., fraga mig inte varfor men den ar viktig for mig.

Underhallning

Sjalvklart sa forsoker man ju jobba sa mycket nar man sitter pa flyg, tag eller har dotid pa hotellet men det ar anda viktigt att man kan koppla av ocksa. Man kan inte ALLTID jobba. Sa en bra bok, film eller liknande ar viktigt att ha med sig tycker jag.

3 thoughts on “Resa i jobbet – lite tips

  1. Håller med! Det är roligt och stimulerande att resa i jobbet, men det kan bli jobbigt också. Jag reser ändå inte så jättemycket. Mest i Sverige dessutom, utomlands bara vid enstaka tillfällen. Om jag reser i Sverige gör jag allt för att komma hem på kvällen, även om det blir sent😉

  2. Jag tycker detta var en lite simplistik summering av att resa, och jag ar inte overtygad att du riktigt vet vad det innebar att resa mycket! Jag har i snitt ett minimum av 6-7 flygresor i manaden med minst en interkontinental resa i detta till antingen Asien eller USA, tyvarr funkar det inte att resa latt om man ar ute mer an en vecka…och den enkla sanningen ar nar man har varit ute i 15 dagar pa 12 olika hotel, med 4 olika hyrbilar och 5 flygresor sa funkar det inte med rutiner, mat eller nagot annat for den delen, det ar jobbigt nog att forsoka komma ihag vilket rumsnummer man har och var man parkerade bilen! Nagot som ar mycket viktigare for mig ar att fa nagot ut av det personligen ocksa sa som airmiles, hotel poang etc sa att jag kan gora nagot trevligt for mig sjalv nar jag har tid. Resandet tar upp mycket av min tid men jag har ocksa ett “riktigt” jobb vilket gor det svart att kolla pa film eller lasa bocker nar man vet att man maste jobba mer senare om man inte gor det nar man ar ivag. Vet inte var du har dotid, men i min varld sa jobbar jag pa hotellet, i loungen, och pa flyget (kanns lite onodigt att betala for “club” om man inte skall jobba…

Leave a Reply

