Tabs – but which one?


Kara lasare, jag behover lite hjalp! Nu ar det sa att jag ett tag funderat pa att kopa en tablett (sager man sa?) eftersom det ar toppen nar man ar ute och reser ratt mycket. Och nu nar jag knappt kommer vara hemma nagot alls de narmsta manaderna sa kanns det som om det ar dags att ta tag i saken.

Men jag ar lite vilsen, jag ar inte helt saker pa vad det ar jag ska ha och darfor vill jag garna ha lite rad fran er…

Jag ar inte en appel anvandare sa jag kommer satsa pa Android eftersom det fungerar super for mig och jag har darfor spanat in Samsung Galaxy Tab. Sa fragorna ar nu:

– Vilken storlek ska man ha, 7 eller 10 tum?
– Racker det med wifi?
– Hur mycket minne behover man?

Allt det har ar ju olika beroende pa ens behov men jag skulle bli superglad om ni berattade lite mer hur ni tankte nar ni kopte era tabs och om ni ar nojda med kopet!

6 thoughts on “Tabs – but which one?

  1. Hejsan! Jag har en Nexus 7 och är supernöjd med den. Har även en Ipad men jag måste säga att Nexus är mycket mycket bättre. Samsung vet jag inte så mycket om så jag kan tyvärr inte jämföra. 7 tum tycker jag räcker, den är tillräckligt stor för att surfa med, spela spel och se på film om man vill det samtidigt som den är lätt att ta med sig, väger inte mycket alls och tar mindre plats än en pocketbok. Att den enbart har wifi gör inget för den är väldigt lätt att koppla upp mot telefonen om man vill surfa någonstans där det inte finns wifi. Ett bra köp tycker jag!

  2. Lite osäker på om jag skall råda dig att köpa sju eller tio tum. Har själv en sjutummare (Galaxy Tab) och tycker nog den är lite liten för film o.dyl. För surfande räcker den dock och mindre är de ju, vilket ju är bra om man vill ha med den överallt. Så det måste man nog fundera på själv, rejäl display, eller litet packmått.

    Har själv 3G till den, men det är tveksamt om det är något man behöver. Om ingen annan wifi finns har man ju alltid telefonen att surfa över. Sedan måste man ju ha ett extra abo (oftast iaf), vilket mest bara kostar pengar. Ett use case vore kanske om man ofta är i ett annat land och vill kunna surfa utanför kontoret/hotellet. Då kunde man ju skaffa ett kontankort eller, men funkar ju bara om det är just ett land, annars blir det nog mest knöligt

    Vad gäller minne, om paddan har uttag för minneskort behöver man nog inte så mycket internt minne, annars kan det kanske vara bra med 32gb. Fast beror ju igen på vad man vill göra, mycket musik att ta med? Film? Fast filmer lär man väl byta ut allt eftersom man sett dem. För appar och dess data borde 8gb tom vara tillräckligt.

    Själv funderat lite på en Acer Icona 700, har quad core, 32gb, fullhd och ett hyfsat pris. Fast använder paddan så lite att jag är tveksam om det är värt att byta redan. Och så är det ju det där med storleken…

  3. Hej Stina! Min surfplatta är en Nexus 7 med enbart wifi och med 16 GB. Tycker det är en smidig storlek, lätt att ta med sig men ändå tillräckligt stor skärm. Men jag har också en lite äldre netbook som är en klen liten bärbar dator (10 tum) som fick nytt liv med Windows 8. Just för att den har WIndows där allt funkar (om tex flash ska fungera i Android får man fixa lite) för det riktiga tangentbordet (betydligt bättre att skriva på) och med ett par hundra GB minne så använder jag mest netbooken. Om jag skulle handla nytt idag blev det nog en hybrid mellan bärbar och surfplatta med Win 8, tex Surface Pro, Acer Iconia eller någon annan här http://windows.microsoft.com/en-US/windows/tablets-convertibles. Lycka till!

Leave a Reply

