Sahar ser jag pa traning och halsa


Ni har fragat en del ang traning, mina resultat och om jag har nagra tips pa senaste tiden. Och nar jag sitter har vaken mitt i natten (nagon slags konstig tvartemot jet lag tror jag… vaknade supertidigt i stallet for sent some jag borde gora och ar bara allmant pigg men superhungrig) sa kan jag lika garna skriva nagra rader🙂

(Kom ihag att jag inte ar sakrskilt utbildad inom omradet och mina tips baserar jag pa egna erfarenheter och saker jag ‘hobby studerat’ mig till)

– Kom ihag att traning och kost gar hand i hand. Man brukar saga att en halsosam kropp byggs till 20% pa gymmet och 80% i koket och jag tycker det ar valdigt sant. Det finns manga som tranar riktigt hart men aldrig far resultat och det brukar vara for att de inte ater ratt. Just det har med att ‘jag kan ata vad jag vill eftersom jag tranar sa mycket’ ar sallan sant.

– Nar det galler kost sa ar jag inte superstrikt, men jag fokuerar pa att fa i mig mycket protein och haller mig borta fran socker. Fett och langsamma kolhydrater ar jag inte alls radd for och jag tror vi behover en bra variation for att ma bra och aven fa bra resultat nar vi tranar.

– Tva andra element som ar oerhort viktiga ar somn och mycket vatten. Att som tjej fa 7-8 timmar somn varje natt ar jatteviktigt och vad galler vatten sa ska man forsoka dricka runt 2 liter varje dag och mer an sa de dagar man tranar. Jag tycker det ar supersvart kmen jobbar pa det!

– Nar man tranar sa ska man hitta nagot som ar kul, annars ar det valdigt svart att fortsatta och gora det till nagot langsiktigt. Jag har supertur som verkligen alskar att trana med vikter etc.

– Jag tror pa att leva ett 360 holistic life, med det menar jag att man ska gora traning och halsa till sin livsstil och inte behandla det som ett kortsiktigt separat element. Forandring tar tid och igenom att gora det till sin livsstil sa ar det inte samma press rent tidsmassigt.

– Kom ihag att det har med att se resultat kan variera valdigt mycket. Jag tycker att jag ser bra resultat forsta manaden och sen kanske det star lite still. Det ar viktigt att inte ge upp utan att fortsatta. Just att andra pa sin livsstil tar minst 3-4 manader sa det ar viktigt att vara uthallig.

– Cardio ar viktigt men det finns ingen poang att ge det allt for mycket tid, det kan latt slita pa kroppen. For att fa bra resultat sa springer jag 15-20 min for varje traningspass for att varma upp och i stallet for att lunka pa i en jamn medelfart sa kor jag pa intervaller. Just nu sa forsoker jag kora 15km/h i ett par minuter och sen gar jag i en minut eller tva och sa fortsatter jag sa. Det shockar kroppen och forrutom att man far hogre forbranning sa utmanar du kroppen pa ett bra satt och konditionen brukar bli battre.

– Just nu sa kor jag manga och korta passa pa gymmet. De senaste veckorna har jag gatt nastan varje dag och gymmat i ca 45min – 1 timme varje gang. Det ger battre resultat an att kora 2h 3 ggr i veckan.

– Ar man otranad sa ska man vara forsiktig sa att man inte skadar sig och tar ut sig for hart. Forsta manaden sa racker det att ga till gymmet 2ggr/ veckan, andra manaden sa kan man ga 3 ggr/ veckan och tredje manaden 4ggr/ veckan och efter det vad som kanns bra. Man maste inte alls trana varje dag for att fa bra resultat.

– Det viktigaste nar man tranar ar en stark rygg och en stark core, det ar vad som haller en ihop nar man utfor annan traning sa se till att vara stark ‘i mitten’ innan man belastar kroppen annu mer.

– Att trana antagonister (spegel muskler) ar jatteviktigt. Det ar vanligt att man vill ha snygga biceps men utan att man aven tranar sina triceps sa far man inte lika bra resultat och kroppen blir ‘sne’. Samma galler for quadriceps och hamstering etc sa ta reda pa alla antagonister och hall det.

– At vitaminer och mineraler. En varierad kost gora att man far i sig de flesta av naringsamnena men vissa saker ar extra viktigt nar man tranar, sa som kalcium for ett bra skelett eller jarn, speciellt for oss tjejer eftersom man latt blir trott annars.

– Att halla sig motiverad tycker jag ar superviktigt sa aven fast man har mindre bra dagar sa slutar man inte trana och ata halsosamt. Just nu far jag en massa inspiration av att folja tranings manniskor pa Instagram.

– Man ska absolut inte vara radd for att trana med tunga vikter. Just det har att man som tjej skulle bli ‘stor’ ar helt fel. Sa lange man inte ater testosteron och det hoppas jag alla haller sig borta fran! Vem vill bli Borats fru liksom??

– Hoj vikterna var 3e till 4e vecka, det ar viktigt for att fa reslutat.

– Var inte radd for att ta ut dig ORDENTLIGT! Det ar nagon slags konstig grej att som tjej ska man inte skrika och svettas i gymmet, men varfor inte liksom? Man ar ju dar for att trana. Rosa ansikte ar vad som galler och maste man ta i fran tarna for att gora de dar sista ovningarna sa ar det vart det!

– Jag tycker det ar superviktigt med bra musik nar jag tranar, annars sa ar det svart att kanna den dar extra energin som man kanske behover for de sista ovningarna.

– Just nu nar jag ar ute och reser sa tycker jag det ar bra med protein bars. Det ar bra energi (sa lange de inte ar fulla med socker) och dessutom ar det latt att ta med sig. En burk keso i handvaskan ar ju ingen hit… Men nar jag ar pa hemmaplan sa forsoker jag halla mig borta fran proteinsubstitut och ater hellre en burk bonor som jag kryddar gott eller en halv burk keso som mellanmal.

– Att variera traningen ar viktigt. Ta en lang och rask promenad ibland, borja med nagon sport (jag alskar boxning) och se till att kroppen blir stimulerad pa olika vis.

– At absolut inte for lite! Manga har som mal med sin traning att ga ner i vikt och da kanske det ar lockade att ata lite for att fa snabba resultat. Men jag kan lova att ett snabbt viktras aven slutar i en snabb viktuppgang nar man ater mer normal igen eftersom kroppen satts i svalt lage och drar ner forbranningen en massa. Kom ihag att det ar en process sa om din kropp mar bast av att ga ner 0.3-0.5kg i veckan i stallet for 1kg i veckan sa ar det sundare an att du ska trycka in kroppen i svalt. Langsiktigt sa far man battre resultat om man tar det lite lugnare.

– Att ata ofta ar viktigt, jag satsar pa 5-6 mal om dagen och ser till att jag ater mest tidigare pa dagen och mindre pa kvallen. Det ar en utmaning nar man som jag gar ut pa mycket middagar med jobbet och socialt, men vill man sa kan man och det ar bara att lara sig helt enkelt.

– Kompensera inte energi intaget om du atit nagot mindre halsosamt. Har man atit en chokladkaka sa kanske det ar lockande att dra ner lite pa maten just for att inte fa i sig for mycket energi, men det ar en dalig ide. Det ar helt OK att man far i sig lite extra energi da och da men kroppen mar aldrig bra av att inte fa i sig tillrackligt av de andra naringsamnena. Ater igen sa kan det resultera i samre forbranning.

– Man kan inte alltid vara ‘duktig’ och aven fast jag ar som ett kakmonster som faktiskt kan ata hur mycket godsaker som helst och darfor maste passa mig lite, sa ser jag anda till att jag har en eller tva dagar i veckan dar jag ar lite mindre strikt. Jag tror det ar viktigt just for att det ska vara hallbart.

– Alkolhol ar helt tomma kalorier. Lite omedvetet sa har jag inte druckit pa en manad nu och det kanns jatteskont. Ingen baksmalla, ingen uppblast mage, ingen uttorkning och inte seg eller onodigt trott. Jag sager inte att man aldrig ska dricka och trust me when I say that I love cocktails, men det ar viktigt att vara medveten om effekten det har pa halsan och traningsresultat.

Hm, nagot mer ni ar nyfikna pa?

Leave a Reply

